tisdag, september 22, 2009

Vad är (inte) pedagogik?

Väntar på posten - kursböckerna - och läser under tiden ett "paper" av en snubbe på pedagogiska institutionen vid Umeå universitet. Han har valt att betitla sitt "paper" (kan inte låta bli att störa mig på svengelskan) "Vad är pedagogik?". Inte helt otippat väntar jag mig att få svar på den frågan under läsningens gång. Men icke. Istället får jag definitioner på ett gäng andra vetenskapliga discipliner, såsom sociologi, psykologi och retorik, och får lära mig varför dessa inte räknas till pedagogiken.

Bra. Fint. Nu vet jag åtminstone vad pedagogik inte är.

(Inget akademiskt flum här inte.)

2 kommentarer:

  1. Jag tror vi är lurade. Pedagogik inte är nåt riktigt ämne, därför måste han fylla ut sitt paper med alla andra ämnen han kommer på.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Jag kände mig lite lurad när jag insåg att jag inte fått svar på vad pedagogik är efter att ha läst hans paper. Falsk marknadsföring :)

    SvaraRadera