onsdag, april 14, 2010

Säg "generiskt han" en gång till och jag skjuter mig själv.

Efter att ha läst ett helt gäng artiklar om sexistiskt språk började jag nästan känna mig lite upplyst - vi kanske faktiskt är omgivna av könsdiskriminerande texter överallt och hela tiden. Fint, tänkte jag, om det är så uppenbart var problemet ligger så ska väl till och med jag klara av att genusanalysera en text. Det är ju bara att leta upp en härligt sexistisk text att sätta tänderna i och go nuts. Jo. Tjena. Antingen är det min genusmedvetenhet som är totalt eftersatt (troligt) eller också är 99 % av texterna i min omgivning sjukt jämlikt skrivna (också troligt), för sexismen lyser verkligen med sin frånvaro.

När den här kursen är slut ska jag med glädje, och för all framtid, överlämna ansvaret för genusforskning till någon som faktiskt gives a fuck.

1 kommentar:

  1. Haha, din slutkläm var fantastisk! Det ska jag också göra.

    SvaraRadera