söndag, december 06, 2009

Den eviga skeptikern

Idag har jag läst en 60 sidor lång rapport om genusperspektiv i utlysningstexter från en statlig myndighet. Jag är nog ett hopplöst fall, för jag känner mig inte ett dugg mer upplyst nu än när jag började. Om man är tvungen att gräva fram könsdiskrimineringen ur en till synes könsneutral text, why bother?! Det tycks nästan vara ens plikt som kvinna att känna sig diskriminerad för att man ska anses politiskt korrekt.

Ett citat från rapporten (ang. hur man kan motverka snedfördelning mellan könen inom traditionellt mansdominerade forskningsområden):

En man anser att det vore bättre om kvinnor forskade i teknik istället för i genusvetenskap.

I rest my case...

2 kommentarer:

  1. Det känns bra att veta att jag inte är ensam.

    Om du inte "ser det" är du inte bara icke politisk korrekt, du är också lite "extra förtryckt" (och kanske till och med lite dum) eftersom du inte ens kan se de patriarkala strukturer som förtrycker dig.

    SvaraRadera
  2. Haha, exakt så! Men jag är nog hellre "lite dum" än ständigt förtryckt och lidande...

    SvaraRadera