torsdag, november 25, 2010

Eftersom att.

Apropå ingenting: är det bara jag som lagt märke till att väldigt många bloggare, journalister och annat löst folk konsekvent låter ordet eftersom följas av ordet att?

Typ: "Jag tänker på sådana saker eftersom att jag är språknörd."

Språkmänniskan i mig gnäller lite varje gång jag ser det.
Jag ba hallå?
Vad är grejen?
Tror folk att det heter så?

Och så de naturliga följdfrågorna:
Kan det vara en ny form av hyperkorrektion?
Hur länge har det pågått?

Och - viktigast av allt:
Smittar det?

2 kommentarer:

  1. Hm. Vad skulle den hyperkorrektionen uppstå i? Att säga "eftersom att" tycker jag känns lika tokigt som att skriva det.

    Kan det komma från "för att" genom någon sorts betydelseliknelse mellan för att och eftersom? Så man därför tror att det ska vara "att" även efter eftersom?

    Och det är klart det smittar. Det gör det alltid när det gått så långt att man verkligen kan börja störa sig. Ungefär som det där att inte kunna använda sin och hans/hennes på "rätt" vis. :)

    SvaraRadera
  2. Jamen självklart! "För att" och "eftersom". Den förklaringen köper jag rakt av! Att jag inte tänkte på det själv :)

    Och ja, smittar gör det väl dessvärre. I synnerhet bloggare är ju kända för att sprida vilken skit som helst till de stora massorna för efterapning. Och ett tu tre så är standardnormen förskjuten och det är helt accepterat att skriva "eftersom att". Suck.

    SvaraRadera