torsdag, februari 19, 2009

Vuxenpoäng?

Skulle laga spenatsoppa igår. Precis när jag pudrat i mjölet såg jag några svarta prickar som promenerade på insidan av mjölpaketet. Mjölbaggar jajjamen. Alla mina instinkter sa "släng soppan åt helvete och bli hysterisk". Det gjorde jag inte. Det var nämligen en massa folk i köket. Istället låtsades jag som ingenting, gjorde färdigt soppan OCH åt den. Och överlevde.

När köket blev tomt gick jag på jakt efter källan, och lokaliserade den till ett paket dinkelmjöl, inhandlat på Ica Ålidhem. Enligt mamma följer mjölbaggar med från affären. Några ynka små kryp var allt jag hittade - ingen kryllande massa som jag väntat mig - och jag kan stolt meddela att jag hanterade situationen med upphöjt lugn. Det ni.

(En spindel hade däremot varit en helt annan historia.)

3 kommentarer:

  1. Det är vuxenpoäng! Såna där småkryp ska tydligen vara väldigt proteinrika.

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående författare. Baggarna får skylla sig själva! Eller något.

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde en liknande grej när "svärmor" och hennes sambo var och hälsade på. Jag höll mig lugn och drack av kaffet, åt av pajen jag bakat, sen när de åkt börja sambon och jag att gå igenom köket - hela köket var invaderat. Det skulle visa sig att de kom från grannen...

    Vi tog hjälp av rödcederföretaget (så snälla och tålmodiga med alla mina hysteriska frågor). Behöver jag säga att vi har mycket rödceder runt golvet som vetter mot grannen? Jag skickar med en länk till dom skulle du sätta kaffet i halsen igen / Lisa

    SvaraRadera